در این فرصت به چند نمونه از احادیث اشاره میشود:
1. امام صادق (علیه السلام) فرمود هر كس نمازهاى واجب را در اول وقت بخواند و درست ادا كند، فرشته آن را پاك و درخشان به آسمان میبرد و آن نماز فریاد میزند خدا نگهدارت باشد، چنانچه مرا نگه داشتى، و تو را به خدا میسپارم چنانچه مرا به فرشتهاى كریم سپردى، و هر كس بدون عذرى بىوقت آنرا بخواند و درست ادا كند، فرشته آنرا سیاه و تاریك بالا برد، و آن نماز فریاد كشد خدا ضایعت كند چنانچه ضایعم كردى و رعایتت نكند چنانچه رعایتم نكردى... امام صادق (علیه السلام) فرمود: چون نماز واجبى میخوانى در وقتش بخوان، و با آن وداع كن كه گویا كه میترسى بدان برنگردى؛ به جاى (محل) سجدهات نگاهی بینداز، اگر بدانى كسى طرف راست یا چپ تو است خوب نماز میخوانى، بدان كه تو برابر كسى هستى كه تو را مىبیند و تو او را نمیبینى. [3]
در هیچ جایی توصیه به غیر اول وقت نشده تا چه رسد به قضا نمودن، مگر از باب اضطرار كه آن هم فقط رفع تكلیف میكند و برابری با نماز در وقت را نخواهد داشت. البته اگر كسی از روی عمد نماز را به تأخیر بیندازد تا قضا شود، مورد مۆاخذه قرار خواهد گرفت
2. راوی از امام موسى بن جعفر (علیهما السلام) نقل كرده است: نمازهاى واجب كه در اوّل وقت با حدود و شرایط آن خوانده شود، از برگ مُورد كه آن را هنگام سبزى و خوشبویى و طراوتش بگیرند خوشبوتر است. پس بر شما باد كه نماز را در اوّل وقت به جاى آورید. [4]
3. «فَأَوَّلُ الْوَقْتِ رِضْوَانُ اللَّهِ وَ أَوْسَطُهُ عَفْوُ اللَّهِ وَ آخِرُهُ غُفْرَانُ اللَّهِ»؛[5] نماز اول وقت خوشنودی خدا را به دنبال دارد؛ در وسط وقت عفو و در آخر وقت غفران.[6]
4. امام صادق (علیه السلام) فرمود برای هر نمازی دو زمان قرار داده شده است. اول وقت و آخر وقت؛ فضیلت در اول وقت است، سزاوار نیست انسان آخر وقت را برگزیند، مگر به دلیلی؛ چرا كه آخر وقت برای بیمار یا كسی كه عذری دارد، قرار داده شد. اول وقت خوشنودی خدا را به دنبال دارد و آخر وقت موجب بخشش خواهد شد. [7]
با توجه به این روایات، به روشنی تفاوت نماز ادا با قضا روشن میشود؛ چرا كه آثار و بركاتی را كه برای نماز بیان كردهاند؛ مانند معراج بودن برای مۆمن، باز دارندگی از فحشا و منكرات، تقرب به پروردگار و... این آثار به طور طبیعی در نمازی كه در اول وقت با آداب و شرایط خوانده شود، وجود خواهد داشت كه اینها نه تنها در نماز قضا كه حتی در نماز غیر اول وقت یافت نخواهد شد.
با توجه به مطالبی كه بیان شد، در هیچ جایی توصیه به غیر اول وقت نشده تا چه رسد به قضا نمودن، مگر از باب اضطرار كه آن هم فقط رفع تكلیف میكند و برابری با نماز در وقت را نخواهد داشت. البته اگر كسی از روی عمد نماز را به تأخیر بیندازد تا قضا شود، مورد مۆاخذه قرار خواهد گرفت.
پی نوشتها:
[1]. كافی، كلینی ج 3، ص 269
[2]. درباره فضیلت نماز اول وقت ر. ك: امام خمینی، چهل حدیث، ص 425، ح 17
[3]. ابن بابویه، محمد بن على، الأمالی، ص 256
[4]. ابن بابویه، محمد بن على، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 36
[5]. محدث نوری، حسین، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج 3، ص 101
[6]. در زبان عرب میان عفو و غفران تفاوت وجود دارد كه در جای خود باید بدان پرداخت.
[7]. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج 3، ص 101.
نظرات شما عزیزان:
.: Weblog Themes By Pichak :.